MOMENTS OF REALITY Pjäser

Språk: Engelska, Svenska

Skådespelare: 5 | Roller: 5 m

#Dramatik för vuxna

Barfota, klädd i en genomskinlig skjorta med långa ärmar och ett par ljusa byxor som slutade strax under knäna, stod jag som fjortonåring i kulissen på Folkteatern i Göteborg, Sverige, värmde mig under en strålkastare och betraktade aktörerna som gestaltade Vladimir och Estragon i Samuel Beckets pjäs ”I väntan på Godot”.
Jag gjorde entré som ”Pojken” två gånger per kväll, i slutet av första och andra akten, och meddelade i ett andetag: ”Herr Godot har bett mig hälsa att han inte kommer i kväll men att han säkert kommer i morgon.”
Det blev med tiden en ritual att stå gömd i kulissen och den varma lampan, från det att ridån gick upp till den gick ner. Jag ville lyssna på deras ton, följa med i handlingen och känna temperaturen inne på scenen, innan jag försiktigt gick in för att lämna mitt meddelande.
Något tändes inuti mig.
Min kärlek och fascination över Samuel Becketts arbeten växte i mig. Med tiden blev jag inbjuden bland annat till Kumla kriminalvårdsanstalt, San Quentin State Prison i Kalifornien och Ila säkerhetsanstalt i Oslo.

Där jag levde och dess människor, och iscensatte Becketts I VÄNTAN PÅ GODOT och ENDGAME. När de fick manuskripten i sina händer berättade de för mig: This is not a play /…/ It´s our fucking diary!
När jag såg hur dessa människor tog till vara på pjäsen, talade och lyssnade till varandra, fick en identitet och ett människovärde, berikades mitt liv och min syn på skådespelarkonsten.

Om detta vill jag berätta!
Jan Jönson