SILVERFÅGELN Pjäser

Tonsättare:
Sverige

Språk: Svenska

Skådespelare: Valfritt

#Dramatik för vuxna, #Musikteater Musikal Opera

#opera

Mats Larsson Gothe – en av operavärldens stigande stjärnor – har skrivit en opera om världs-tenoren Jussi Björling och hans dramatiska liv.
Librettot av Greta Sundberg är baserat på Yrsa Stenius bok Tills vingen brister.
Librettobearbetning Mårten Forslund.

Gothes musik är grandios, melodiös och känslosam, men aldrig insmickrande. Den skriver in sig i den nordiska klassiska traditionen, men bjuder också på framåtriktade rytmer kryddade med musikaliska referenser till den Björlingska repertoaren.
Historien fokuserar på personen Jussi, snarare än världs-stjärnan. Librettot talar om en ung pojke med en stor talang och en fader som driver sina söner hårt. Silverfågeln sjunger sånger om kärlek, längtan, karriär och den stora scenens krav och lockelser. Och om spriten, kvinnorna och den eviga jakten på bekräftelse. Djupt mänskligt blir porträttet. Igenkännbart och sant rörande.
Operan fick sin urpremiär i Vattnäs lada i Dalarna sommaren 2015 och producerades då av Göran Eliasson och operasångerskan Anna Larsson. Vi detta tillfälle var orkestern begränsad till nedanstående sättning men den kan byggas ut för stor orkester.

Orkester:
Woodwind: fl, picc, ob, eh, cl, bcl, bn, cbn
Brass: hn, tpt, tbn
Percussion: timp, tri, chimes (tubular bells) cast, bd, sus.cym, mar, glspl, tamt, cym
Harp: hp
Strings: 2vn, vla, vc, db,

Roller:
Jussi som barn – treb
Den unge Jussi – ten
Den döende Jussi – ten
Besökaren – C-alto
David Björling, Jussis far – ten
Anna-Lisa Björling – sop
Linnea – sop
John Forsell – bar
Gösta, Jussis bror – treb
Olle, Jussis bror – treb
Kör/Ensemble (4) – ten, b, mez, sop

JUSSI GÖR SUCCÉ IGEN! Att operan handlar om Jussi Björling är faktiskt inte huvudsaken, utan det är kompositören, tillsammans med librettisten Greta Sundberg. /—/ Mats Larsson Gothe blir allt skickligare på att snabbt skapa rätt musikalisk stämning för röster och scener. Musiken går rakt ut utan att vara insmickrande” (Claes Wahlin, Aftonbladet)

”Sceniskt gestaltat blir det en framgångssaga som heller inte väjer för fasadputsandet och helvetet bakom kulisserna; den förtvivlan som följer i spritens spår. /—/ Vad som lyfter det här omtumlande operaporträttet är samtidigt att tre sångare får dela bördan att försöka leva upp till tidernas tenor” (Johanna Paulsson, DN)

”Tonspråket är lättillgängligt, melodiöst, varierat, och syr med lätt hand in silverklanger, känsloskiftningar, operaromantik, vemod, situationskomik, folkvisa, lite schlager och rikligt med Jussi-alluderingar från ”Tosca” och ”Bohème” till ”Till havs”. /—/ Orkesterns 14 musiker (…) håller helhetsgreppet, ibland med en grundton av dovt bultande melankoli, stundtals kryddat med musikaliskt finurliga kommentarer och muntert ömsint ironi.” (Karin Helander SvD)