Nyhetsinlägg

PRESSROSOR

SNÖVIT av Staffan Valdemar Holm på Stockholms Stadsteater, DEN FRIA VILJAN av Erik Gedeon på Uppsala Stadsteater, GLASÄPPLEN av Anders Duus på Örebro Länsteater, ALLT GOTT I VÄRLDEN av Paula Stenström Öhman på Göteborgs stadsteater

2018-10-12T12:13:14+00:00

Daniel Sachs dramatiker-stipendium 2018 till MATTIAS ANDERSSON

Varmaste gratulationer till Mattias Andersson som är den förste att föräras Daniel Sachs dramatikerstipendium! Daniel Sachs har inrättat ett nytt stipendium till dramatiker verksamma vid Dramaten. Det första stipendiet har tilldelats Mattias Andersson och överlämnades måndagen den 27 augusti i samband med Bergman studios läsning ”Work in progress” under Bergmanfestivalen.

2018-08-30T09:58:48+00:00

HÖSTNYTT FRÅN COLOMBINE 2018

England - ALBION av Mike Bartlett, Israel - AMSTERDAM av Maya Arad Yasur, Tyskland - MARS av Marius von Mayenburg, Sverige - KOSACKERNA I PINSK av Peter Holst, Norge - POSISJONEN av Fredrik Brattberg, Finland - I WOULD PREFER NOT TO av Milja Sarkola

2018-08-28T14:06:44+00:00

NYTT PÅ DEN NORDISKA HIMLEN

SNØKVIT en familjemusikal av Maria Tryti Vennerød med musik av Julian Skar. ÄNGELEN en musikteatermonolog av Cecilia Frode om det ömtåliga i livet, om övergivenhet och längtan efter kroppar och kärlek. "Texterna är på en gång poetiskt ljuva och rätt så stadigt explicita. /.../ Det är mycket begåvat och mycket roligt” (DN).

2018-08-20T12:21:23+00:00

”EN DJÄVULSKT UNDERHÅLLANDE MARDRÖM”

UNDERKASTELSE av MICHEL HOUELLEBECQ i dramatisering av LUCAS SVENSSON och EMIL GRAFFMAN hade Sverigepremiär den 13 januari på Göteborgs Stadsteater Kan höjden av mänsklig lycka möjligen bestå i största möjliga underkastelse? “Göteborgs stadsteaters uppsättning av Houellebecqs roman om ett muslimskt maktövertagande i Frankrike ställer avgörande frågor om lojalitetens pris.

2018-02-01T23:32:50+00:00

Briljanta kvinnoroller

Modern dramatik med mångfacetterade kvinnoroller. Från monologer till riktigt stora dramer......här finns med andra ord något för alla! MY BRILLIANT DIVORCE av Geraldine Aron. VIT, RIK, FRI av Christina Ouzounidiz. ÅRHUNDRADETS KÄRLEKSSAGA av Märta Tikkanen. MEET ME AT DAWN av Zinnie Harris *) NY! HILDA av Marie NDiaye. KONSTEN ATT FALLA av Sara Stridsberg. PEEP av Fredrik Ekelund. BETTYSAGORNA av Åsa Lindholm. ALLT SOM SÄGS av Milja Sarkola *) NY!. I SISTA MINUTEN av Carin Mannheimer. OLGA av Laura Ruohonen. PRINCESS HAMLET av E L Karhu. HÅLLA ANDAN av Zinnie Harris. MEDEALAND av Sara Stridsberg.

2018-02-01T23:19:44+00:00

"Hudlöst och vackert mästerverk"

UPPENBARELSEN av Mattias Anderssonfick sin ur-premiär den 16 november på Dramatens lilla scen i Stockholm.Här kommer några citat ur en enastående recensions-skörd: En av de bästa svenska nyskrivna texter vi någonsin sett (Anneli Dufva, SR Kulturnytt). En vacker rebus om behovet att tro (Lars Ring, SvD). Hudlöst och vackert mästerverk (Leif Zern, DN). En profetisk psalm i apokalypsens tid (Maria Edström, Expressen).

2018-02-01T23:19:13+00:00

MeToo – texter som tar bladet från munnen

A GIRL IS A HALF-FORMED THING av Eimear McBride. Dramatisering: Annie Ryan. IRD av Katherine Chandler *) NY! CUTTIN' IT  av Charlene James *) NY! DEN ÄLSKADE av Lisa Langseth. DET DU INTE SÅG av Mats Kjelbye, efter Patrik Sjöberg/M. Luttemans bok. FLICKAN OCH SKULDEN av Jörgen Hjerdt. Efter Katarina Wennstams bok. GIRLS LIKE THATav Evan Placey. GÖRA SIG AV MED EDDY av Édouard Louis. Dramatisering: Lucia Cajchanova. JAG TROR PÅ DIG, ANITA av Paula Stenström-Öhman. IT FELT EMPTY WHEN THE HEART WENT AT FIRST BUT IT IS ALRIGHT NOW  av Lucy Kirkwood.

2018-02-01T23:18:52+00:00