PRESSROSOR

                                                                                                              Foto: Sören Vilks
SNÖVIT
av Staffan Valdemar Holm på Stockholms Stadsteater
”En post-absurdistisk pjäs om manlighet som en evig gruppstruktur vilken ständigt objektifierar kvinnor.
Underfundig tragikomedi / SvD
Helt egensinnigt, komiskt och jäkligt allvarligt …enastående, rolig och förfärlig
Snövit mitt i manlighetens mörka hjärta”  /Expressen
En pjäs som närmar sig obehagliga sanningar just genom sina absurda, sagolika övertoner
Rolig och vildsint”/ Aftonbladet
”Humoristiska utbrott och poetiska mellanspel …..
En egenkär, satirisk sorgesång över patriarkatet som ändå ständigt verkar överleva sig själv”/DN
DEN FRIA VILJAN
av Erik Gedeon på Uppsala Stadsteater

Foto: Micke Sandström          Daniel Engman, Tomas Ebrelius, Stina Nordberg, Sanna Hodell, Mikaela Ramel

”Erik Gedeons nyskrivna musikaliska komedi är en glad mix av filosofi, hiphop, opera, Hitlerimitationer och många överraskningar.
I de bästa stunderna påminner den här showen om AB Svenska Ord med sin blandning av studentspex, teaterhumor, akademikerjargong och helt vanligt skoj.” /SvD
”en humorfylld story och åtskilliga egenskrivna musikalnummer….
originell, fartfylld och fullastad med en mörk humor som inte upphör att förvåna och locka till skratt”  /Ergo
GLASÄPPLEN
av Anders Duus på Örebro Länsteater
Foto: Stefanie Andersson        Anna Lyons, Hans Christian Thulin och Anders Hambraeus
”Precis som Duus pjäs, till synes enkelt avläsbar men rikt mångbottnad så snart vi skrapar på ytan…..
Han ser och ler lika empatiskt som ironiskt åt hur vi fastnar i vardagens tvångströja. / DN
Ett lågintensivt men högoktanigt drama. Det är något slags profant requiem för vilsegångna själar.
Karlskoga Tidning/ Kuriren
”ett riktigt bra manus…precist och starkt utformade karaktärer
Glasäpplen handlar om ett välfärdssamhälle utan mening. Om helsvenska hatbrott som förträngs, antingen i den ”vittnesdagbok”–
eller undermedvetet – men brott som aldrig försvinner utan till och med förs över till nästa generation.
Obehaglig ofta, men också dråpligt rolig ibland och – mest hela tiden – med STOR igenkänningsfaktor.
Duus vet var han har oss, vi nutidens folkhemsinvånare. /Kulturdelen
ALLT GOTT I VÄRLDEN
av Paula Stenström Öhman på Göteborgs stadsteater
Foto: Ola Kjelbye                                   Lisa Lindgren, Benjamin Moliner
”Den nyskrivna och aktuella enaktaren ”Allt gott i världen”. låter två medelklasspar treva sig fram på godhetens minfält.
Greppet med envägsdialoger ut i salongen, och bortklippta svar, är snyggt från början till slut.”/DN
”Vad är egentligen godhet? Finns det flera sorters godhet? Vilken sort räknas? Varför gör en goda gärningar – och spelar det någon roll?
Allt gott i världen träffar rakt i hjärtat. ..Manuset är gripande och mångbottnat. Se den.” /GP
”Allt gott i världen är mångtydig, ställer frågor och rymmer psykologiskt bråddjup. Ett omdebatterat begrepp som  “godhetsknarkare” dissekeras av den raffinerade manusförfattaren” /Kulturbloggen

VILL DU LÄSA
VI SKICKAR BUMS!

2018-10-12T12:13:14+00:00