AMBULANS Pjäser

Ambulans är en pjäs som balanserar mellan myt och verklighet. Med referenser till bland annat Dantes Inferno griper den rakt in i den högaktuella debatten om våld mot kvinnor i hemmet. Ambulans utspelar sig i hjärtat på några människor som befinner sig i olika faser av kris och trauma. Kanske passerar dom just nu vårt kollektiva undermedvetna, en labyrintisk kulvert under en överfylld akutmottagning? Några flyr ner hit. Några är här för att hjälpa. Några hittar inte längre ut.
I centrum står två systrar, Katja och Helena, och Helenas son Simon. Via flashbacks, drömmar och minnesfragment får vi följa dem i underjorden en bit på vägen mot läkande. Vi får också träffa den lilla orkestern, pappa Ludde, farmor Deborah, vargbröderna Romulus och Remus, BUP-Monika, färjekarlen Carlos och några till, som alla berörs av det som hände den där dagen.
Det handlar om splitter och sirener. Om att hitta vägen ut.

Paula Stenström Öhman är en hyllad och prisbelönt dramatiker och regissör som uppmärksammats för sina nervkittlande pjäser om den svenska samtiden, som med poetisk naturalism, skarp humor och skickligt gestaltade relationer skakar om och berör. Hon har en bakgrund inom kriminologi och tar ofta avstamp i dokumentärt material, även om pjäserna är fiktiva. Med Ambulans fortsätter hon sitt tematiska utforskande av grymhet och omsorg och följer upp några karaktärer från tidigare uppsättningar som People respect me nowJag tror på dig Anita och Ocean. 2020 tilldelades hon Daniel Sachs dramatikerpris för manuset till Ambulans.

Speltid: ca 3 tim inkl paus.

ROLLER: 15 (7k, 8m)
Minst antal skådespelare 4 (2k, 2m).

Urpremiär på Dramaten den 17 september 2021.

”Träffsäker samhällskritik triggar skamskratt” /SvD

”en pjäs som rör sig mellan allvar och komik. /…/ formen följer berättelsens inre logik: traumats logik. ” /Expressen

”Publikens insikter mognar med rollfigurernas. Pjäsens komplexa komposition och säregna legering mellan dokumentärt och poetiskt material ger en djup klang. Det är dessutom roligt mitt i eländet.” /Aftonbladet

”Både den vardagligt skruvade texten, och samspelet på scenen, skärper uppmärksamheten.” /DN