DRÖMMAR MOT TOSCANA (Del II av operadramat IVAN & AMORA) Pjäser

Tonsättare:
Sverige

Språk: Svenska

Skådespelare: 5 | Roller: 3 k , 2 m

#Musikteater Musikal Opera

”Drömmar mot Toscana” är del II i operaverket IVAN & AMORA
ett autofiktivt operadrama i Sverige på 2010-talet
del I: I Annan Himmel (2 tim.11 min.)
del II: Drömmar mot Toscana (1 tim. 05 min.)
del III: Resan (30 min.)

Förr i tiden skrev man fysiska kärleksbrev till varandra, människor träffades på kaféer, i lanthandeln, på dansställen. Snart kom telegrafin, följd av den analoga telefonen som kortade ner avstånden mellan två individer. I dag ser kontaktforumen annorlunda ut. Opera-trilogin ”Ivan & Amora” belyser vår tids relationer där kärleken uppstår via otaliga kontaktsidor på Internet.
Operans handling speglar ett passionerat men komplicerat kärleksdrama mellan Ivan och Amora.

Libretto: Lennart Westman med textidéer & inspiration från Christina Nilsson Öberg

9 roller fördelade på två kvinnor, två män och en flicka i tonåren (dubbleringar förekommer) sopran, alt, tenor, bas/baryton

 

DRÖMMAR MOT TOSCANA – synopsis

Ivan tänker tillbaka på hans och Amoras tid tillsammans och att han borde fånga och gestalta denna och deras upplevelser i en nyskriven opera. Han loggar därför in på in på dejtingsajten ”Sjunde Himlen” för att berätta för Amora om sin brinnande idé och konfronteras då naturligtvis först med den arrogante Internetsupporten som dock i fortsättningen inte längre är villig att erbjuda dem ett gratis abonnemang (till Ivans förtret.) Så detta blir alltså sista gången han går in på dejtingsajten utan kostnad.

Väl inne på Sjunde Himlen träffar han den för stunden ngt influensasjuka Amora och uttrycker då att han skulle vilja tonsätta deras gemensamma upplevelser (i del 1) i en opera. Under deras dejtingchat råkar också Amoras väninna Hilvu i bakgrunden se deras samtal över axeln och får på så vis vetskap om Ivans begynnande operaplan, vilket omedelbart väcker hennes irritation, då hon oroas över att hon själv kan komma att svartmålas i den operan. Och en kort tid efter chatten, under en sjukhusvistelse tillsammans med Amora, vars hälsa blivit sämre, förställer också Hilvu rösten och låtsas vara Amora när Ivan plötsligt ringer till Amoras telefon (som för tillfället lämnat sitt sjukrum för att ta prover hos läkaren). Omedelbart efter detta samtal (innan Amora hinner tillbaka till sjukrummet) agerar Hilvu skyndsamt för att preparera Amoras mobiltelefon genom att låta installera ett spionprogram i denna i syfte att kunna avlyssna dem båda och på så vis försöka få reda på mer om Ivans operaplan, som också inom kort faktiskt i stället övergår i en längtan mot ett lavendelfält i italienska Toscana. Detta sker efter ett samtal Ivan har med en kulturinstitution som inte verkar särskilt pigg på att ge stöd till en nyskriven opera om hans och Amoras personliga upplevelser, men också en underbar dröm han har får honom att vilja annat än att skriva en opera om det förgångna.

Bägge dessa händelser (kulturinstitutionen och den sköna drömmen) gör då att han helt enkelt överger operaplanerna för i stället blicka framåt mot ett skönare liv i Italien med Amora. De samtalar med varandra om att att bosätta sig i sköna Toscana, men inspireras även av en nattlig dröm de bägge har om tornseglare som lockar dem söderut.

Del II avslutas med att Amora vaknar upprymd över denna vackra gemensamma dröm om att kultivera ett lavendelfält i Italien.

(Via spionavlyssningen känner nu också Hilvu till deras planer, vilket senare kommer att få ödesdigra konsekvenser i del III).