FLOREANA Pjäser

Språk: Svenska

Skådespelare: 5 | Roller: 3 k , 2 m

#Dramatik för vuxna, #Komedier

”FLOREANA – en darwinistisk komedi av Peder Bjurman & Lucas Svensson.

På den nyligen etablerade institutionen för experimentell psykologi, ger sig några forskare på att återskapa ”The Galapagos Affair” och iscensätta valda delar som ett experiment i makt, härskartekniker och social kontroll. Det är 1970-tal och högt i tak.

GALAPAGOSÖN FLOREANA, 1929:
Trött på civilisationen flyr den tyske tandläkaren Friedrich Ritter med sin älskarinna Dore för att leva ostört på Galapagos-ön Floreana. Redan efter ett par månader, då nyheten om deras paradis spritt sig, kommer en annan tysk kärnfamilj, Wittmer, och straxt därefter en excentrisk, falsk baronessa med sin två älskare. Hon tar snabbt kontrollen över ön och utropar sig till drottning och planerar att bygga ett lyxhotell för amerikanska miljonärer. Konflikten är ett faktum och snart utbryter ett mindre krig på ön om resurser, vattenkällor och förnödenheter. Idyllen och utopin förvandlas till ett rent helvete.
Ritter som förläst sig på Nietzsche, förtrycker sin trogna Dora, Baronessan förtrycker i sin tur dem båda och sina älskare. Kärnfamiljen Wittmer hotas av baronessans expansiva livsstil och sexuella aptit.
Konspirationer och intriger spirar, tills baronessan en dag plötsligt försvinner, därpå hennes två älskare och till sist dör även veganen Ritter av förgiftad kyckling. Ond bråd död på exotisk ö. De enda som överlever är Dore, som räddas och kan berätta vad som hänt, och familjen Wittmer, som ensamma blir kvar på ön. Men är det de säger sant? Är de i själva verket alla lika medskyldiga?

INSTITUTIONEN FÖR EXPERIMENTELL PSYKOLOGI, 1974:
Ganska snabbt uppstår slitningar och historien kryper under skinnet, den kvinnliga professorn styr sina docenter med järnhand i alltmer sadistiska experiment och tillitslekar, där de ofta ställs mot varandra, allt i vetenskapens namn. ”Survival of the fittest” blir en realitet, inte bara för dem på ön utan också i den kontrollerade laboratoriemiljön. En dubbelspegling uppstår, där de till slut inte vet vem som är ond eller god och alla försöker överleva. Ett förlorat paradis, en kamp om herraväldet och en bild av mänskliga tillkortakommanden där livet i en sluten grupp av individer urartar. Mänskligt, alltför mänskligt, som Nietzsche skulle uttryckt det.

PERSONER:
Rollerna delas ut av professorn bland forskarna beroende på situationen, två skådespelare kan dela en roll samtidigt, någon spelar havssula eller åsna, men ’Friedrich’, ’Dore’ och ’Baronessan’ skall genomgående göras av samma personer;
Friedrich Ritter – en idealistisk tandläkare med risigt självförtroende. Vegan och Nietzschefantast.
Dore Strauch – hans till synes lydiga livsledsagare. Möjlig mördare.
Baronessan – misslyckad skådespelare, sol och vårare, med falsk adelstitel.
De två älskarna – två äventyrare som hamnat fel. Den ene för pengarna den andre för sin kropp.
Familjen Wittmer – vittnen, möjliga mördare.”

/Peder Bjurman, 2021-06-04

#verklighetsbakgrund  #historia  #experiment