VARMESTUEN Pjäser

Språk: Danska, Engelska

Skådespelare: 7 | Roller: 3 k , 4 m

#Dramatik för vuxna

”I en hamnstad i Danmark ligger haket VARMESTUEN. Dit kommer fortfarande fiskare och andra gäster, trots att sista båten för länge sen lämnat hamnen. Till havs fiskas det inte längre, hamnen har övertagits av moderna landkrabbor – men på VARMESTUEN dyker fiskarna alltjämt upp varje morgon klockan 5, halsar dagens första ’bajer’ och drar historier från förr, när de hade pengar på fickan och var att räkna med.
En dag förirrar sig flickan Seba, och hennes pojkvän Arnold, in från kylan. De är egentligen på väg till Goa, men Seba får jobb på VARMESTUEN, och plötsligt är det hennes nya hem. Men vem är Seba egentligen, och vad händer när innehavarinnan på VARMESTUEN, Connie, plötsligt faller omkull? Var är Svens 10.000 kr, och kommer  Frank nånsin att få tillbaka Pia, nu när hans röst är borta? Vem vinner den levande ankan? Och vart ska alla ta vägen om VARMESTUEN en dag slår igen.”   efter Husets teater

”… en föreställning som värmer, så det känns långt in i hjärtat. [—] Dramatikern Anna Bro [—] förmår verkligen fånga en äkta ton och stämning. Det här patrasket är inte bara typer, de är kringvandrande värmekällor, riktiga människor rotade på sitt eget ställe. [—] Här på VARMESTUEN kan man inte bara sitta och gotta sig åt, att inte vara en av dessa losers omkring en. Rollernas trovärdighet gör, att de griper tag långt djupare. Man sitter och stirrar på sitt eget spillda liv – på kurs mot död och förlust. Och ändå förmår föreställningen att dra upp en ur detta…” Politiken

”Anna Bro kan skriva repliker som sjunger av humor och närvaro. Hennes underfundiga vishet slår ut i blommande, repliker ur folkdjupet. Och så kan hon något om dialog, som stretar och drar av outtalade, motstridande intressen, så man nästan inte står ut med den. I positiv mening. Hennes skildring av dessa sjaskiga vardagsvarelser på tillvarons bakgård, är inte gjord bara med blick för mänsklig dåraktighet, utan minst lika mycket med omfamnande solidaritet.”  Berlingske