≈ [UNGEFÄR LIKA MED] Pjäser

Vad är en människa värd? Hur fungerar den humanistiska idén om allas lika värde i realiteten?  Och hur ska du veta om du fått ut rätt underhållningsvärde på din teaterbiljett?
Dramat kretsar kring Djursholms-tjejen Martina som jobbar i tobaksaffär och drömmer om ekologiska odlingar, ekonomihistorikern Mani som kämpar för att vara den man Martina vill ha och att undvika sin fars fotspår, Andrej som söker jobb efter jobb efter jobb, Freja som just har fått sparken och så Peter som är uteliggare. Alla kämpar de mot tidens marknadstänkande som hotar att genomsyra varje del av våra liv.
Det är som att få en lektion i ekonomi av skolans bästa, och roligaste, lärare. Det är ömt och mänskligt och ett knytnävsslag i magen. Det är folkbildande underhållning på bästa nivå.

Sverige:
”Genial samtidskritik signerad alkemisten Khemiri /—/ Med ≈ [ungefär lika med] visar författaren med det banbrytande språket återigen att han är en av Sveriges främsta dramatiker.” (SvD)
”Skenet är viktigt kapital, och ingen kan bättre än Jonas Hassen Khemiri pricka in de små nyanser i språket som avslöjar osäkerhet och fejkad status” (DN)
”Liknar inget annat” (SR Kulturnytt)
“Makalös politisk teater på Dramaten” (teaterstockholm.se)
”Det bultar i öronen och tåras i ögonen” (Nöjesguiden)

Island:
”Ungefär lika med talar direkt till vår samtid, det är orginellt, roligt och skarpt.” (Fréttablaðið, National Theatre of Iceland)

Danmark:
”’≈[cirka lig med]’ er uden omsvøb drøngodt håndværk /—/sjov, sjov, sjov, intelligent, alvorlig og en rigtig ’tænker’” (Ungt teaterblod)
”Lige så givende som en terapi session, blot meget billigere.” (Kulturkongen)

Norge:
”Humoristisk og treffsikker kritikk av kapitalismen, eit politisk teater for vår tid” (Klassekampen)
«Så godt at det gjør vondt», (Romsdals Budstikke)

USA:
“…plenty of food for thought.” (Pioneer Press)
“This is a provocative tragi-comedy, conceived with creativity, affection for the human condition, and a clear-eyed view of the barriers and falsehoods that block our promised pursuit of happiness.” (Talkin’ Broadway)